Reisebrev 2 – Hjemmeferie

Lørdag våknet vi til blå himmel og sol, så Kjell Petter, minstemor og jeg satte oss ute ved gulbordet på fremsiden av huset og nøt hver vår kaffekopp og morgensolen.

Dette er en fortsettelse på innlegget Frankrikeferie hjemme

GulbordetEn av våre naboer kom gående forbi og vi hilste blidt og spurte om han hadde lyst på en kopp kaffe. Det hadde han, og vi dro frem en ekstra stol og helte oppi en kopp kaffe. Etter mange år som naboer og kun litt småprat om vær og vind var det trivelig å bli bedre kjent med denne hyggelige mannen. Han fortalte at han var født i 1940 og at han vokste opp der han nå bor, få hus borti gata. Det var spennende å høre han fortelle hva han husket fra krigsårene som liten gutt og tiden etter. Vi plundret om stort og smått og hadde en hyggelig stund.

Søndag gikk minstemor og jeg en lang spasertur. Vi trengte squash til kveldens middag og dessuten ingredienser til en ny porsjon proteinmuffins. Med sekk på ryggen og all verdens tid gikk vi til 2 butikker for å få det vi trengte. Det var deilig å kjenne roen og tiden som bare var der og åpnet for den gode samtalen. Over 3 timer senere var vi hjemme igjen. Vi lagde lunsj til oss tre og gikk så hver til vårt for å pusle med respektive interesser.

Lunsj

På kvelden møttes Kjell Petter og jeg til kokkelering. Vi hadde tidligere i uken fått en idé til en fiskegryte og hadde nå ingrediensene vi trengte. Med ett glass kokkevin hver, gode råvarer og spent forventning til måltidet ble det en trivelig kjærestestund. Resultatet av kokkeleringen ble en kjempegod fiskegryte. Oppskriften kommer på bloggen etter ferien.

Fiskegryte

I morgest våknet jeg av lyden av regnets taktfaste tromming mot taket og sto opp temmelig fornøyd med å ha laget en regnsikker treningssone på terrassen under et partytelt.

Terrassen

Etter morgenkaffen ble det derfor en fin stund med yoga, akkompagnert av regnets tromming mot teltduken, behagelig musikk fra Spotify og hyggelig selskap av Zappagutt. I dag kjente jeg effekten av de daglige yogaøktene. Stivheten i nakke og øvre del av rygg er i ferd med å slippe og jeg har større bevegelsesutslag i flere øvelser. Med planer om daglig yoga i 3 uker til tenker jeg dette bare er starten på en god prosess.

Yoga

Minstemor og jeg dro senere på besøk til mamma hvor vi koste oss sammen med trivelig prat, blåbærpai, kanelboller og kaffe. Pappa er i full sving med valgkampen og var derfor ikke hjemme.

Siden jeg likevel var temmelig nedregnet etter hjemturen fra mamma, rigget jeg liksågodt på meg løpeutstyret og løp meg en tur i regnet. Det luktet friskt og godt ute og med heavy metal på øret kjente jeg løpegleden innta hver fiber i kroppen. På havna møtte jeg en kosesyk katt. Vi hadde en mjauende fin stund før jeg løp videre.

Katten

Løpeturer setter meg stort sett alltid i en enormt kreativ tilstand og bruddstykker av idéer til de neste 3 bøkene danset omkring i bevistheten og begynte å forme en struktur. Jeg elsker denne delen av skaperprosessen og lar den bare skje uten å gripe inn eller forsøke å fange bruddstykkene. Jeg vet at jeg nå bare trenger tid, stillhet og flere joggeturer så faller de etterhvert på sin riktige plass. Så kan jeg begynne å skrive. Alt til sin tid.

Fortapt i tanker oppdaget jeg pluttselig at jeg hadde løpt mye lengre enn planlagt. “Upps – Bærer føttene meg hjem igjen?”, undret jeg. Jeg snudde og falt igjen inn i løpingens monotone bevegelser og tankenes frie flyt. Lydene fra min kjære by gjorde meg trygg og glad – malmvognene som passerte under brua, bilene som kjørte forbi og lydene fra fotballspill på stadion. De kjente og kjære lydene ble akkompagnert av lukten av salt sjøvann, regn og våt vegetasjon. Pluttselig var jeg ved havne og nesten hjemme.

Betatt av de vakre omgivelsene stoppet jeg og tok bilder av fjorden, moholmen og den fine strandpromenaden.

Moholmen

Fjorden

Vell hjemme – dyvåt og fornøyd, takket jeg i mitt stille sinn de flinke fotan for innsatsen, hoppet i dusjen og sovnet nydusjet under mormors ullteppe med Zappa sovende på gulvet ved siden av. Den dype søvnen slitne muskler og frisk luft gir er bare noe helt for seg selv. Deilig!

Mens Zappa og jeg slumret strømmet lyder fra Kjell Petters musikkprosjekt opp fra kjelleren – Er det en ny låt på gang tro?

KPMusikk

Nyvåknet og klar for kvelden satte jeg meg i godstolen med PC-en mens Kjell Petter rigget seg til i sofaen for å se fotballkamp. Lydene fra fotballkampen og Kjell Petters NEEEEEI!! ledet meg til konklusjonen om at det nok ikke gikk så bra med Manchester Unitet i dag. Jeg smilte skjevt av mannen min og koste meg med stunden.

I morgen blir det å stå opp til vekkeklokka for å rekke morgenyogaen på terrassen før vi drar til Mosjøen – Vår versjon av Frankrikes kystby Port Grimaud.

Hjemmeferie har så langt vært veldig hyggelig