Reisebrev 3 – Hjemmeferie

cof

Onsdag var Kjell Petter og jeg turister i Mosjøen – Helgelands vakre sørlandsby – kun 1 times kjøring fra Mo i Rana hvor vi bor. Gågaten var pyntet med fargerike paraplyer og i den sjarmerende Sjøgata var det strukket snorer mellom husene hvor det hang klesvask og blafret i vinden.

Dette er en fortsettelse på innlegget Frankrikeferie hjemme

MosjøenParaplyene

Mosjøen-Sjøgata

Vi har vært i Mosjøen mange ganger før, men aldri vært i turistmodus og virkelig tatt innover oss hvor fint det faktisk er i denne helgelandsbyen. Det var koselig å gå hånd i hånd og betrakte omgivelsene og kjenne lukten av havet.

Mens vi ruslet i Sjøgata fikk jeg øye på en deilig hund som satt så rolig på trammen ved en inngangsdør. O lykke! Den søte voffsen og jeg fikk oss en koselig stund sammen mens Kjell Petter ventet tålmodig. Med et solid påfyll av hundekjærlighet ruslet vi videre.

På Sneppen café har de virkelig et godt håndlag med kaffebryggingen, så når jeg er i Mosjøen er Sneppen fast stoppested. Vi fikk med oss hver vår take away kaffe som vi tok med oss til havnen. Der så vi på de sjarmerende bryggene og husene.

MosjøenHavna

Mosjøen-Fjorden

Vi avsluttet Mosjøturen med perfekt stekt og mør biff på Gilles restaurant.

Torsdag våknet vi til høljeregn, så da var det greit å vie dagen til inneaktiviteter. Vi liker jo mat, så vi bestemte oss for å kjøre til den svenske nabobyen Hemavan på matsafari. Første stopp var Nannas Kök hvor vi spiste hvert vårt himmelske måltid. Vi er dypt imponerte over de gode rettene de serverer der og ummet oss begeistret gjennom måltidet.

HemavanNannasKok

Mett og fornøyd ruslet vi over gata til ICA. Butikken vokser stadig og er blitt stor og innholdsrik. Vi tok oss god tid til å se på matvareutvalget og fylte handlekurven med gode oster, god kaffe og andre godsaker. Vi tok også med oss et glass grønn helpepper og ble enige om å gjøre et nytt forsøk på å få til en god grønnpeppersaus.

ICA-Hemavan

På ettermiddagen syslet vi med hver våre ting og på kvelden ble det Toro mexikansk tomatsuppe med egg før vi inntok horisontalen i sofaen og så på film sammen med minstemor.

Tomatsuppe

Fredag kveld kom det venner på besøk for en matbit og kortspill, så Kjell Petter og jeg brukte formiddagen på å handle og pusle i huset. Vi tenkte de ville like fiskegryten vi fant opp forrige uke, så vi ruslet til Fiskebua for å handle torsk og reker. På Fiskebua får man ikke bare gode råvarer, men også godt selskap. Her er det alltid en rolig og jovial stemning som åpner for trivelig småprat med personalet og de andre kundene. Den hyggelige karen på bildet er nyansatt og kona hans har også nettopp begynt å jobbe der. Trivelig.

Fiskebua

Natt til lørdag ble jeg overmannet av hetetokter, slik damer i overgangsalderen jo kan bli. Med dårlig søvn og mer av hetetokt-elendigheta utover lørdagen kjente jeg meg bra pjusk, klam og nestemt. Var det slik det nå skulle bli? Jeg krøllet meg under et ullteppe og sov det meste av dagen.  Kjell Petter brukte dagen på å komponere låter og se på forball og var smått innom meg for å gi meg et trøstens ord. Jeg snakket med størstejenta Stine på telefonen på kvelden og vi fikk en fin samtale om forventninger til ferier, livet og hverdagen – og konkluderte med at det beste livet er det som har rom for både gode og ikke fullt så gode dager. Trøstet av samtalen kreket jeg meg opp og fikk meg en tiltrenkt dusj og rene klær.

Søndag våknet jeg uthvilt og i strålende form og konstanterte at jeg hadde sovet hetetokt-fri gjennom natten. Jeg krysset fingrene for at dette bare var et lite blaff slik det var i fjor sommer og at det nå ble lenge til neste gang.

Det beste med å kjenne meg så elendig som jeg gjorde på lørdagen var at jeg nå kjente meg full av energi. Etter yogaøkt og frokost strøk Kjell Petter og jeg ut på gå/løpetur over Mofjellet. Midtveis opp fjellet stoppet vi og betraktet den vakre regnbuen som så fargerikt omfavnet vår kjære hjemby.

MofjelletRegnbue

Det var temmelig bløtt over fjellet, men når vi først ble bløte kunne vi jo ikke bli bløtere, så da var det ikke lenger så nøye. Vi hadde en deilig løpetur og møtte også bekjente på turen som vi fikk en hyggelig prat med. Noen timer senere kom vi temmelig utslitt og gjennomvåt hjem. En solid porsjon egg og bacon gikk ned på høykant, etterfulgt av en varm dusj og en liten blund.

Mør og støl halter vi nå omkring og er ganske fornøyde med oss selv. Det er deilig å kjenne at kroppen har ytt maksimalt. Nå dufter det deilig av grillet kylling i huset. Snart er det middag og film.

Ferieklem fra Trine – På hjemmeferie i Mobekken.